tirsdag 3. november 2009

Reklame

Lar du deg påvirke av reklame? Nei, du gjør nok ikke det. I likhet med mange andre er du nok stråsikker på at reklame ikke har noe å si for det du kjøper og valgene du tar.

Der tar du nok feil. Jeg vil påstå at alle mennesker, bevist eller ubevist lar seg påvirke av reklame. Hele tiden er det noen som forsøker å overbevise oss. Det er kampanjer, som vekker fornuften i oss, og reklamer, som skal appelere til følelsene våre. Tekst, bilder og lys settes sammen slik at reklamene virkelig skal feste seg på minne. Hvilke elementer og virkemidler som benyttes avhenger av hvilke medier de formidles gjennnom, og hvem som er mottakeren. Tidligere var reklamene i hovedsak informerende og argumenterte direkte. Nå er mange reklamer i stedet bygget opp som korte fortellinger. Underholdning brukes som et virkemiddel til å overbevise oss mottakere.

For å overleve i den store jungelen av reklamer stilles det høye krav til orginalitet og særpreg. Teksten i en reklame er ofte kort og fengende. På denne måten husker vi den bedre. Ordene som er benyttet er ofte ord vi forbinder med noe positivt. Noen reklamer inneholder fremmedord, engelske ord eller ord knyttet til vitenskap. Det gjør at reklamene virker mer seriøse og troverdige. Bildet er ofte det som gjør at vi retter oppmerksomheten mot en reklame. Bildet skal gjennom farger, mennesker og symboler få frem følelsene i oss. For å få til dette spiller de ofte på sex og sterke stemninger. Utrykket "bilder sier mer enn tusen ord" passer svært godt når vi snakker om reklame. Et bilde som vi raskt oppfatter, og som fanger interessen vår er veldig viktig for at en reklame skal fungere.

Lar du deg påvirke av reklame? Etter nærmere ettertanke har du kanskje kommet frem til at du gjør det. Hver dag våkner du til reklamer i avisene. Du møter dem på busstoppet på vei til skolen, og på Internett drukner du nærmest i dem. Selv når du legger deg på sofaen etter en lang dag, er reklamene nok en gang der for å overbevise deg. Jeg syntes slettes ikke det er rart at vi lar oss påvirke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar